maandag 25 februari 2008

CARNAVAL DE LA VEGA

Wel, carnaval word hier over heel het land uitgebreid gevierd. Ik ben samen met Linde, Elise, Merienne, Pina en Anisaura naar het carnaval van La Vega geweest. Dat is het grootste carnaval van de Dominicaanse republiek. Ik heb enorm veel plezier gehad. Straten worden afgezet, overal heb je Dj's, overal zie je groepen mensen lopen verkleed in duivels in alle verschillende kleuren, tof om naar te kijken ja, maar wat zo angstaanjagend was, was dat elke duivel een soort knuppel in zn handen had ( een koort met daar aan een harde bol) en daar sloegen ze héél hard mee op de mensen hun achterwerken. Wel wij hebben wat te verduren gekregen, maar píjn dat dat deed! Bijna iedereen was bang en ik had daar natuurlijk veel plezier in, ik vond dat natuurlijk super spannend, weeral typisch. Je moest constant uit je doppen kijken want ze kwamen van overal om u heen achter u aan gelopen, ook gewone mensen uit het publiek. Als je eventjes niet goed oplet, heb je het zitten. Die mannen slagen super hard, bijna iedereen had achteraf blauwe plekken op zijn kont, ook ik, maar Anisaura, de zus van elise, die had pas een kanjer van een litteken op haar kont, spijtig geneoeg heb ik er geen foto van. Elise Elises zus' : Anisaura Lindeke (Merienne en Pina, allebei uit duitsland.) Voor dat we naar het carnaval vertrokken gingen we eerst nog naar het huis van een vriend van elises zus'. We hebben ons gerief daar afgezet en wat rum en coca cola gedronken. Felix, zo noemt die vriend, reed ineens even weg met zijn motor, na tien minuten komt hij terug met een invasie van wel 20tal motors achter hem aangereden. Ze zouden die dag grote trip maken en ze wilden ons wel eventjes een lift geven naar het carnaval. Wij: OK! kei plezant. Ze zetten ons af bij de zus van Felix, daar hebben ze ons vriendelijk eten aangeboden en ons VIP kaarten gegeven zodat we gratis konden eten en drinken en hadden we toegang tot de stellingen waar je kon zitten, veilig, waar de duivels ons niet konden raken. Toen we daar aankwamen waren ze nog bezig met het versieren van de duivelshoofden en de gewaden,.. yep, die maken ze zelf!!grrrrr! Deze duivel was agressief in de weer. Hier moesten we wel even in het publiek duiken om niet getraakt te worden. Kalm krijg je ze, als ze mee op de foto mogen. Zie je links die witte bol hangen? Daar slagen ze je mee.De talibanen waren er ook.Linde en ik, 's avonds op het concert. Het optreden begon twee uur later dan het normale uur, weeral typisch voor dit land. Vier 'rubias', of vier 'blondinnes', zelfs ik word hier 'blondje' genoemd...wel, dat viel natuurlijk heel hard op, wel komisch om al die blikken op u gericht te zien. We werden gewoonweg omsingeld door geinteresseerde en nieuwsgierige dominicanen. Zo hebben we wat ééndagsvrienden gemaakt , maar er waren er ook bij die wat vervelend deden en die constant om onze nummers vroegen , die van overal aan onze konten kwamen en ineens kreeg Linde een kus op haar rug van een of andere kerel die van de gelegenheid profiteerde dat we tegen elkaar geperst werden doordat er steeds meer mensen aankwamen stromen voor het optreden van omega. Wij stonden helemaal tegen het hekke geperst, er kwam een grote druk van vanachter tot ineens het hekke om viel. Er stond veel zwaarbewapende politie maar die deden eigenlijk niets, die keken alleen maar wat toe, het leek net ofze zich niet durfden te bemoeien omdat ze geen porblemen wilden met de personen die de chaos veroorzaakten. Enkele kerels vertelden me dat er veel criminelen zaten in het publiek die regelamtig eens zorgen voor gevechten en soms kan het zelfs uitlopen tot vuurgevechten ( wat hier niet ongewoon is, dit vind je in de armere buurten). Daarom dat er zoveel zwaarbewapende politie aanwezig was. Ik voelde me op mn ongemak, maar de kerels die we hadden leren kennen ontfermden zich meteen over ons, zonder ons maar ene keer lastig te vallen. Ik voelde mij op een bepaald moment misselijk, en had wat frisse lucht nodig. Ik voelde me wat benauwd in de drukte. Dus ben ik het eventjes afgetrapt geaccompñeerd met Linde en die kerel die we ontmoet hadden. We hebben ons op de stoep gezet en een heel eigenaardig gesprek gehad met hem. Hij kwam uit de armer buurten en had een heel verschillende kijk op het leven... op alles, hij was heel wat andere dingen gewoon. Hij heeft in een bende gezeten waar er gemoord werd, hij vind het niet zo eigenaardig om iemand te vermoorden, ookal heeft hij het nog nooit gedaan. In zijn buurt is het normaal dat je je vrouw op die manier straft als ze je bedriegt. Hij sprak daar zo normaal over, en linde en ik, konden onze oren niet geloven.Veel van het gesprek herinner ik me niet meer, het is al een hele tijd geleden. Linde heeft in het allerbegin in zo'n arme buurt geleefd, zij heeft al gezien hoe een man een andere manprobeerde te wurgen met joelende 'supporters' om hem heen, ze kent het geluid van geweerschoten van twee straten verderop, dieven die ineengeramd worden(wat ik ook al gezien en wat me geshokeerd heeft), ... De dieven hier worden hardhandig aangepakt zowel fysiek als verbaal. Als je een politie agent in de straat ziet lopen met en dief, dan hoor je van alle kanten verwensingen. Al een geluk dat ik in een rustige buurt woon... mar enfin. Omega y su mambo violento!De kerel, zonder t shirt op de stelling, was een kontdansshowke aan het geven en eisste later heel de aandacht van het publiek op. De politie heeft hem naar beneden moeten roepen.Alle grave mannen van de dominicaanse republiekVoor de rest was het een super toffe dag. ' S avonds bleven we slapen bij felix, en kon ik het weer niet laten om iedereen 's nachts bang te maken haha. We woorden vanalle enge geluiden buiten en mijn fantasie sloeg weer op hol ...tjah Wij lagen daar allemaal samen op een hoopje in één bed, als bangeschijters, diegene die niet in het bed sliepen durfden niet meer in hun eigen bed slapen, en baricadeerden de deur, met alle rugzakken die er stonden. haha, dat was echt te komisch.Dat is hem.

Geen opmerkingen:

SANTO DOMINGO

SANTO DOMINGO
De Hoofdstad

Tijd in

Santo Domingo