maandag 17 september 2007

Por fin!

Hier ben ik weer! Het is een tijd geleden dat ik nog eens verslag gedaan heb, ik herinner me niet meer zo goed wat ik allemaal gedaan heb de voorbije dagen/weken... Ik ga soms maar feestjes, dat hangt er vanaf of er iemand een auto heeft. Bijna iedereen boven de 15 kan hier auto rijden. Het is echt vreemd als je ineens een klein kind met een auto ziet rijden en dan nog met zo'n gevaarlijk verkeer hier. De feestjes hier zijn echt plezant en het verschil met België is dat de mensen hier veel beter kunnen dansen, bijna iedereen kan hier echt 'dansen', dan bedoel ik 'shaken', en de muziek is hier natuurlijk beter. Het volk hier is wel meeeeeer opgetut amai: Vrouwen kleden zich heel elegant en chic (kleedjes en altijd hoge hakken : klinkt mooi maar dat is niet altijd zo). Zonnebrillen worden gedragen op de meest bizarre momenten van de dag: 's nachts en dan is het al donker genoeg. Vrouwen schminken zich veel en je ziet ze hun make-up regelmatig bijwerken. Ik voel mij hier echt een slons. Mijn Vriendin Patricia die een paar straten verderaf woont is zoooo het tegenovergestelde van mij amai amai, echt ene uitzonderlijk persoon: De meeste dominicanen zijn geflipt, zij is bloedserieus, zij kan echt ni zot doen, dat kan ze niet! Ze lacht wel eens, maar meestal loopt ze met zo?n gezicht rond 'het leven is zo saai' en als je dan iets gek doet dan bekijkt ze je met een gezicht van 'Oh my God'. Dus plezier maken met Patricia zit er nu ni echt in, heel soms om de een of andere reden komt ze eens los, maar dan nog is ze de meest serieuze van ons allemaal. Ze is lief en dat is het belangrijkste voor mij. Ze is zooo ontzettend netjes: ze strijkt elke dag haar deken voor het mooie uitzicht, elke dag doet ze en heel reinigingskuur en bekijkt me echt scheef als ik met make-up ga slapen. Ze is heel verantwoordelijk, ze heeft wel een beetje macht over mij (kweetni hoe ik het anders moet zeggen). Ik heb de neiging om alles te doen wat ze mij vraagt, gewoon om haar niet kwaad te maken. Ze spreekt tegen me en bekijkt op een manier zoals: oei oei oei Valentina, wat moet er van jou worden, jij moet nog veeeeel leren´. Ze zorgt voor me en is heel bezorgd om mij: ze maakt mijn eten klaar als ik bij haar ben, zo gezond mogelijk voor mijn maag, en vooral niet te veel... ze geeft me pantoffels om aan te doen in huis, als ik mij ga douchen geeft ze me speciaal goede producten die dienen voor mijn droge huid. Ze laat me nooit alleen op straat, ze gaat altijd met mij mee naar huis als ik van bij haar kom, ze laat mij aan de kant van de huizen lopen om mij te beschermen. Ze word zot als ik alleen met een jongen ben die ze niet kent omdat ze denkt dat er iets erg met me zou kunnen gebeuren. Ze leert me vanalles over hygiëne enz... oh my god ze is echt overdreven. Als ik alleen thuis ben belt ze me op om te zien hoe het met me gaat enz... Ze houd me in de gaten, ze wil het beste voor mij. Als ik afscheid van haar neem zegt ze altijd: 'Wees voorzichtig, loop op het voetpad, niet op straat¨Dit doet alleen Patricia. Ik kan er wel mee lachen, maar soms word ik er zot van. Mijn andere vrienden, jah die zijn echt zot. Ik heb het een tijdje even moeilijk gehad met mijn papa. Hij was een tidje echt niet te genieten: voor het minste kwaad worden, zijn kinderen slaan. Ik was hier echt door aangedaan, maar de kinderen zelf vinden dit meer dan normaal. Ik was een tijdje bang van mijn papa, ik vermeed oogcontact en alleen met hem in een kamer zijn maakte me nerveus. Ik was op mn ongemak bij hem want als hij tegen me praat of mijn naam zegt lijkt het of hij me een hele preek ga geven, dat doet hij wel eens. Hij word pist als ik hem niet versta en begint dan te roepen. Dat is op dit moment voor bij, hij lacht wat meer en doet vriendelijker. Ik ben hier ook zwaar aan het verdikken door de bananen die ze hier op verschillende wijzes klaarmaken, echt lekkerrr! Ik eet heel de dag door, zelfs in de klas, ik heb contstant honger en dorst. Vorige week vrijdag zijn we met school oprondreis geweest in de Dominicaanse Republiek (zie fofo´s). Om vijf uur 's ochtends vertrokken en vier uur onderweg geweest om naar het noorden te rijden. Onderweg zijn we telkens op belangrijke plekken uitgestapt voor een kwartier en dan terug de bus. Iedereen heeft moeten gidsen, zelfs ik en heb een daverend applaus gekregen. De wegen in het binnenland zijn niet van asfalt , maar van zand, dus vrij hobbelig, met als gevolg dat er heel wat mensen ziek geworden zijn. Er had een meisje moeten overgeven en al meteen werd er daar een geurtje verspreid door heel de bus, waardoor er nog meer mensen ziek werden, waaronder ik natuurlijk.De busrit was echt plezant, er word gedanst en (vals)gezongen, er is zoveel ambiance, echt zaalig. Iedereen laat elkaar doen, hier in België zou je al meteen teveel showkes hebben, hier is dat normaal. Aangekomen in ons eindbestemming, een hotel in Puerto Plata, krgen we meteen lekker eten en dedem we een plonsje in de zee en het zwembad. Ik ben hier echt op vakantie, zo voelt het toch, vooral als je nog geen huiswerk moet maken. Volgende week gaan we nog op uitstap: paardrijden en nog meer... zo voor de rest is er niet echt iets interessant gebeurd, oftewel ben ik alles vergeten. Ik ben hier in ieder geval de zotste persoon die in ons school rond loopt, ik ben ´La belga' of 'La gringa' (een benaming voor een noord-amerikaan die Latijns Amerika woon), zo zijn er een paar mensen die mij zo noemen omdat ze denken dat ik uit de USA afkomsig ben omdat ze me soms engels horen spreken.

2 opmerkingen:

Mats zei

He Valentina !
¿ Que tal ?
Lo siento, ik had het even druk met mijn leven, maar nu komt er een moment van gewoonte, en kan ik zo nu en dan eens op andere mensen hun blog zien... eigelijk, ik heb nog niets gelezen, sorry sorry sorry !!!!
Ik hoop dat alles goed gaat, met mij is dit toch al het geval.(Andere mensen hebben hier wel veel problemen met families, ziektes, ... maar ik niet :) )

xxx !
Hasta luego

Chrisje zei

Dag lieve vriendin!
EINDELIJK een berichtje van die heksemoe. Ik heb met veel plezier je site bezocht en alles gelezen. Ik hoop dat ik dit berichtje goed kan posten, want ik ben niet zo gewoon om op zo'n site te werken...
Wat je daar meemaakt is echt jij! Ik zie je verhalen als een echt filmke voor me, hihi. Tof! Je lijkt er inderdaad op vakantie. Geniet ervan meisje maar op een verstandige manier hé.
In het begin van je reis zal je alles zalig vinden, dat is normaal. Alles is anders, je ziet de mensen in het begin alleen van hun buitenkant (ze geven zichzelf nog niet bloot, wat menselijk is zenne) maar naarmate je daar langer zal zijn, zal je meer en meer hun binnenkant leren kennen en echte vrienden kunnen vinden. Het blijven mensen hé Val, en die zijn toch overal op de wereld hetzelfde.
Ik was wel een beetje ongerust dat je met je 'pa' van ginder zo'n nare dingen meegemaakt hebt (meemaakt). Probeer zeker tegen hem te vertellen wat je hebt gevoeld bij zijn gedrag. Doe dit op een moment dat je voelt dat dit kan hé. Misschien is hij er zichzelf niet van bewust dat hij zoiets bij jou teweegbrengt. Hihi het gedrag van Patricia en hoe jij dat ervaart vind ik geweldig. Maar be a real woman en reageer op tijd hé. Ze is je vriendin... nie je ma!
Jeetje, wat een mooie stranden en wat een prachtweer ginder. Ik wil direct een beetje komen meegenieten. Enfin door jou foto's en verhalen doe ik dat ook waarvoor mijn dank. Dus blijf schrijven en foto's doorsturen. Een dikke kus en knuffel van Chrisje

SANTO DOMINGO

SANTO DOMINGO
De Hoofdstad

Tijd in

Santo Domingo